Friday, August 12, 2011

Rumah amore saya hampir terbakar


Sebuah kisah mengenai ampaian dan mercun.
It was happened yesterday.


Kisah Ampaian.

Ianya bermula dengan kawan childhood wrote something on my wall at Facebook.
Nak ajak pegi terawih sama-sama. Sweet.
Saya setuju tapi tidak boleh hari ini (means yesterday
Sebab nak basuh baju yang banyak terbengkalai. Not sweet.
Terus balas-balas komen sambil terbayang ampaian tepi rumah.
Sebuah ampaian yang selalu digunakan untuk sidai-sidai baju tak kering and 
sidai baju waktu malam.
The conversation is running well.
Nothing weird except budak pemalas kumpul baju.
Oke. Fine.




Kisah mercun.

Perjalanan pulang kerumah memang selalu melalui jalan tu.
Dalam berkhayal menuju ke lif dan perut berdondang sayang,
Saya dikejutkan dengan bunyi dan mercun yang jatuh dari atas
and hampir terkena saya.
Terus terkejut yang tidak ayu and tidak Amore.
Terus malu dan terkesima.
Mercun terus dalam ingatan petang tu.



Kisah rumah saya hampir terbakar.

Kami dikejutkan dengan tiba-tiba sorang remaja lelaki datang tercungap-cungap cakap.
"Api..api"
Saya ingat rumah jiran terbakar. 
Rupanya rumah saya hampir terbakar.
Dan sedang melihat ampaian saya sedang terbakar.
Api menjulang tinggi sangat.
Waktu yang hampir nak berbuka puasa terus macam stop.

Ini imaginasi kartun penulis dari kawasan kejadian yang sebenar.

This is not Amore.
Saya betul-betul terkesima.
Mujur Abah hero. 
Tenang bak koboi naik kuda datang ke town baru.



Mulanya saya nak amik camera tapi kaki macam melekat di lantai tak tahu wat apa.
Kesal dahulu pendapatan.


Ramai sangat datang. 
Sebab ramai nampak api besar dari bawah dan terus cepat-cepat pergi ke tempat kejadian.

Orang ramai memang macam ni mase tu.


Paling gempak.

Bomba datang.
Terus dapat cempedak goreng mak saya tiga bungkus untuk berbuka puasa.
Thanks sebab datang hanya untuk ampaian.
Memang Amore.


Terus teringat nak basuh baju malam tadi dan peristiwa
terkejut tak ayu dek mercun petang tadi tu.


Dan ini kesan-kesan kebakaran semalam.



Abis pokok bunga mak saya.


Our new baby. Welcome dear.


Jadi jangan baca saja. 
Sila awasi anak-anak, adik-adik or abang korang sume supaya main mercun rasionally.
Putus jari diorang takpe. Jangan rumah or diri orang lain yang merana.




Thanks sudi baca.



Thank you for reading.

Kalo suka, boleh Like!

No comments:

Post a Comment