Saturday, August 13, 2011

Kisah yang superb Amore dari buku Murabbi Cinta Part 2


Politik sebahagian diri

Politik itu seni mengatur kehidupan manusia. Kite tidak boleh lari daripada politik. Memencilkan diri daripada politik bermaksud meninggalkan cabang amar makruf nahi mungkar. Tidak mungkin tanggungjawab ini terbiar melainkan pasti ada dosa dan fitnah yang mengiringinya.

Mahu keselamatan tetapi tidak mahu melakukan apa-apa untuk memperbaiki keamanan.

Lantang mengkritik tetapi terlalu malas untuk bertindak.

Menikmati keamanan hasil penat lelah orang lain kerana tidak mahu bertanggungjawab.

Politik dan dakwah bergerak seiringan. Mengatur kehidupan haruslah seiringan dengan tuntutan Islam.

Politik diperlukan di semua peringkat hidup. Keluarga harus tempat bermulanya sebuah politik. iaitu hidup berperaturan, mengenal tanggungjawab, berlatih membuat keputusan, hidup berpegang kepada nilai keprihatinan , berani bersuara untuk mengeluarkan pendapat in the right ways dan berlatih untuk tidak memungkiri janjidan membuat janji-janji manis.

Politik memang dalam kehidupan kita. Ianya satu tanggungjawab kerana ianya berkenaan bagaimana kita mengatur kehidupan. Politik sudah bermula di rumah kita sendiri. Whether you are like or not into politik, you are already part of it. Do your responsibility in determine type of right politics in your home.

Politic is not just parties!

Image Source,Photobucket Uploader Firefox Extension
Bermula dari family. You are part of it. Ianya satu tanggungjawab.


Saya Belajar: 
Kita tidak boleh mengambil sikap untuk tidak sokong mana-mana pihak or parties kerana kita seolah-olah lari dari tanggungjawab. Politik adalah seni mengatur kehidupan. Kehidupan haruslah berlandaskan Quran dan Sunnah. Politik haruslah didedahkan kepada semua. Politik bukanlah mengenai parti sahaja. It is more to determine your life, teach your son how to be good leader, able to make decision and etc.


You are already in politics. Choose the way you live.


Peringatan: Ini adalah gabungan penulisan Amore dari ustaz Hasrizal dan tidak Amore dari saya. Sebuah buku yang mengajar kita semua berfikir dan memberi cara untuk kita berfikir.


Thanks sudi bace!



Thank you for reading.

Kalo suka, boleh Like!

No comments:

Post a Comment